کارگردان فیلم سینمایی «دوران عاشقی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس پیرامون توجه به جوانگرایی و در نظر گرفتن معایب و محاسن آن در حوزه سینما گفت: زمانی که بنده در کانون کارگردانان خانه سینما مسئولیت داشتم با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به توافقی رسیدیم تا تنها به اندازه ۱۰ درصد از تولیدات سالانه سینما به جوانان متقاضی ورود به سینمای حرفه ای پروانه ساخت بدهند و تعدادی را نیز برای رزرو در نظر بگیرند؛ چرا که اصولاً از میان دریافت کنندگان پروانه ساخت همگی نمی توانند فیلم هایشان را بسازند.
وی سپس با تأکید بر اینکه این امر یک پروسه کاملاً کارشناسی شده و حرفه ای بود اظهار داشت: متأسفانه مدیران سازمان سینمایی در حال حاضر به این مسأله دقیق و حساب شده توجه نمی کنند؛ این امر بر کسی پوشیده نیست که سینمای ایران بضاعت بسیار محدود و اندکی دارد، سالانه در کشور ما تنها حدود ۶۰ فیلم سینمایی حرفه ای تولید می شود که تقریباً ۴۰ تا ۴۵ فیلم به امکان اکران و نمایش دسترسی پیدا می کنند، از این رو باید با تفکر اقدام به صدور مجوز کارگردانی و پروانه ساخت کرد.
رئیسیان سپس خاطرنشان کرد: سازمان سینمایی در دوران فعلی در حالی به صورت بی رویه و فصلی اقدام به صدور مجوز کارگردانی و پروانه ساخت برای فیلمسازان فیلم اولی می کند که در آن دوران بسیاری از رسانه ها و مطبوعات نسبت به حضور تعداد اندک فیلمسازان جوان و کار اولی که حائز شرایط نبودند گله مند بودند و در مطالب زیادی که منتشر می شد این پرسش را مطرح می کردند که «صلاحیت تأیید فیلمسازان کار اولی چه بوده است!؟»؛ اما متأسفانه در حال حاضر مطبوعات و رسانه ها به این مسأله مهم توجهی ندارند.
کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» در ادامه این گفتگو یادآور شد: آخرین باری که ما برای تأیید حضور فیلمسازان کار اولی بررسی های لازم را انجام می دادیم تقریباً ۵۰۰ نفر ساعت زمان صرف کردیم تا با درجه بندی اصولی بهترین ها را وارد سینمای کشور کنیم و در حال حاضر نیز آمار به جا مانده از آن دوران نشان از این مسأله دارد که بهترین فیلمسازان جوان در آن زمان به جرگه سینماگران حرفه ای کشور اضافه شدند.
این فیلمساز افزود: اما در حال حاضر دولت و سازمان سینمایی هیچ گونه استاندارد حرفه ای را در سینمای کشور به وجود نیاورده و به وفور فیلمسازان تازه کار را به سینمای حرفه ای وارد می کند؛ شاید یکی از دلایل این کار غیر اصولی مدیران این باشد که لابی و گفتگو و درخواست تولید فیلم های سفارشی به فیلمسازان جوان، راحت تر از سینماگران قدیمی و کارکشته است، بی شک برخی فیلمسازان جوان می توانند بر اساس سیاست های آن ها سینما را جلو ببرند! چرا که تجربه همواره ثابت کرده نفوذ مدیران در جریان حرفه ای سینما بسیار سخت است.
کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه متروک» با اشاره به اینکه ورود فیلمسازان جوان به سینما می تواند از لحاظ اقتصادی نیز برای مدیران سینمای کشور به صرفه باشد اظهار داشت: مدیران سینمایی همواره به دنبال سینمای ارزان تر هستند و کیفیت تولید یک اثر چندان برایشان اهمیتی ندارد، از این رو ورود بی رویه سینماگران جوان می تواند آن ها را در راستای رسیدن به اهداف شان یاری کند؛ اما همه اهالی سینما و دلسوزان و دغدغه مندان سینمای کشور باید آگاه باشند که این ورود بی رویه می تواند مشکلات بسیاری را نیز با خود به همراه بیاورد.
رئیسیان سپس خاطرنشان کرد: در هیچ یک از کشورهای دنیا درهای ورود به سینما این گونه باز نیست! حالتی که در سینمای ایران وجود دارد به هیچ عنوان حالت طبیعی سینمای جهان نیست؛ ما در حال حاضر حتی فرصتی برای ارائه فیلم های ارزشمندمان نداریم و ورود سیل آسای نیروهای جوان که بدون تدبیر و اندیشه صورت گرفته به جریان اصلی سینما ضربه زده است؛ البته صحبت های من قطعاً در نفی ضرورت نیروهای جوان در سینما نیست بلکه بر این پایه استوار است که نیروهای حرفه ای در سینما ورود پیدا کنند.
وی در همین راستا ادامه داد: در حال حاضر نسبت فیلمسازان اول به کارگردانان حرفه ای، نسبتی ۲ به ۱ به نفع فیلمسازان فیلم اولی شده است که نسبت بسیار غلطی است و نشان از بی تجربگی مدیران سینمای کشور دارد؛ سینما ترکیبی از تجربه، تخصص و خلاقیت است و هر زمان که هر یک از این ۳ عنصر از بین بروند سینمای طبیعی نیز از بین می رود.
کارگردان فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: تمامی اتفاقات غلطی که در زمینه ورود بی رویه فیلمسازان جوان به سینمای کشور صورت می گیرد به دلیل صنف کارگردانان خانه سینما است؛ همانطور که چند روز قبل طی مناظره ای که سخنگوی کانون کارگردانان با یکی از فیلمنامه نویسان سینما در یکی از شبکه های تلویزیونی داشتند وی تأکید کرد که اگر افراد با سابقه و حرفه ای خود را به روز نکنند دیگر جایی در سینمای کشور نخواهند داشت و فیلمسازان جوان جای آن ها را می گیرند!
رئیسیان تصریح کرد: این سخنان سخنگوی یک کانون صنفی در حالی است که نهاد صنفی همواره وظیفه دفاع از امنیت شغلی اعضای خود را بر عهده دارد و جریانی که امروزه در نهاد صنفی خانه سینما فعالیت می کنند درست برخلاف روح صنفی گام بر می دارند.
این کارگردان سینما ادامه داد: در حال حاضر مدیران سینمایی و بسیاری از صنوف سینمایی در روند طبیعی سینمای کشور نقصان ایجاد کرده اند و حیات طبیعی سینمای کشور را در ورطه بسیار خطرناکی انداخته اند؛ سینما همواره نیاز به ترکیبی صحیح و اصولی از نیروهای جوان و حرفه ای محتاج است و اینکه به میل چند نفر نهادهای صنفی و مدیریتی کشور اداره شوند اصلاً قابل قبول نیست.
وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سازمان سینمایی راهی به غیر از آن ندارد که بر اساس پژوهش و تحقیقاتی که ما طی دوران مدیریتی مان در کانون کارگردانان سینمای ایران داشتیم عمل کند و جلوی ورود بی رویه و بدون تفکر فیلمسازان جوانی که قطعاً آثارشان جایی برای عرضه و نمایش در سینمای کشور ندارد جلوگیری نماید؛ این حرکت مدیران سینمایی رسماً نشان از آن دارد که می خواهند بیلان های کاری خود را پر و پیمان نشان بدهند و توجهی به مسائل مهمی که در آینده سینمای کشور را دچار تهدید قرار می دهد ندارند.
نظرات